4 vuotta sijoittajana

Päivälleen 4 vuotta sitten sijoitin elämäni ensimmäiset 600 euroa: Orioniin, Cityconiin ja Superrahasto Ruotsiin. Noin 2 kuukautta aikasemmin olin törmännyt artikkeliin FiRettämisestä ja sitä kautta löytänyt rikkaan ihmisen kassavirtakaavion, jonka mukaan tulisi hankkia tuottavaa omaisuutta, ja silloin tein myös elämäni ensimmäisen kuukausibudjetin. Kuukautta aiemmin olin perustanut tämän blogin.

4 vuodessa olen kerännyt salkkuun 12 970 € (USAn markkinan sulkeutuessa 6.12.) + S-osuuksia 500 €. Enempäänkin olisin varmasti pystynyt, mutta toi summa on tullut sillä lailla, että en ole pahemmin joutunut luopumaan mistään. Pidän myös pientä puskuria säästötilillä, minkä ansiosta en ole vielä koskaan joutunut kajoamaan sijoituksiin vastoinkäymisten takia.

Väitän näinkin rohkeasti: sijoittaminen on muuttanut elämäni. Näkyvin muutos on tapahtunut asenteessani säästämistä kohtaan ja sitä myöden arvo-osuustilini saldossa. Muita positiivisia muutoksia elämässäni: arvioin kaiken hinnan suhteessa hyötyyn, ostan mielummin kerralla laatua kuin monta huonoa, annan omalle ajalleni arvon, lasken vaihtoehtoiskustannuksia enkä pelkää käyttää palveluita jos se on mielestäni kannattavaa. Olen opetellut (ja opettelen yhä) ajattelemaan yrittäjämäisesti: etsin ympäriltäni (päivätyön ulkopuolelta) mahdollisuuksia tehdä fyffeä ja pyrin tarttumaan niihin.

Markkinoita seuratessa ja tulosjulkistuksia lukiessa olen oppinut hurjasti yhteiskunnasta, politiikasta, liike-elämästä ja siitä miten on kaikki täällä yhteydessä kaikkeen, vaikkei Pocahontas varmaan tätä aivan tarkoittanutkaan. Tätä tietämystä olen pystynyt hyödyntämään suoraan päivätyössäni sekä verkostoitumisessa. Sijoittaminen saa minut jopa pitämään itsestäni parempaa huolta, koska siitä kaikesta fygystä on iloa sitten myöhemmin vain jos on täällä käyttämässä sitä.

Strategia 2.0

Poistin jokin aika sitten sijoitussuunnitelmani The Strategia -sivulta. Mulla on ollut suuria vaikeuksia sitoutua siihen oikeastaan suunnitelman koko olemassa olon ajan ja olen yrittänyt löytää perimmäistä syytä siihen. Haluaisin ihan älyttömästi ostaa sijoitusasunnon. Kirjaimellisesti älyttömästi, koska mitä enemmän luen asuntosijoittamisesta sitä epäsopivammalta se kuulostaa profiililleni. Olen todella laiska ihminen, ja asuntosijoittamisessa pitää kuitenkin organisoida ja puuhastella paljon enemmän kuin osakesijoittamisessa. Toisaalta olen myös todella kärsimätön ja kaipaan säpinää. Passiivinen sijottaminen pelkästään ei riitä mulle.

Saanen esitellä: Strategia 2.0

Aion perustaa osakesäästötilin tammikuussa ja n. 4000 € nykyisestä salkusta siirretään sinne alkusijoitukseksi. Toisen 4000€ korvamerkitsen säpinärahaksi, jolla saan veivata, vivuttaa ja spekuloida sydämeni kyllyydestä, jotten tekisi mitään hätiköintejä pitkäaikaisten sijoitusten puolella. Loput n. 4900 € jätän ETFiin kumuloitumaan.

Tällä hetkellä mulle jää palkasta yli n. 600 €, ja näin aion sen sijoittaa:

strategia2

Eli osakesäästötili kasvaa 3600 €/v + osingot, ETF:t 2400 €/v + arvonnousu ja puskurin tehtävänä on taata näiden kahden tasainen kasvu ja suojata niitä turhilta nostoilta. Säpinäsalkusta riittää mulle harrastetta sen minkä riittää, sinne en aio laittaa lisää rahaa.

Sijoittaminen ❤

One thought on “4 vuotta sijoittajana

Leave a comment