Loppu itsepetokselle

Hei tyypingit, pitkästä aikaa. En tiedä kumpi tapahtui ensin – etäännyinkö blogista ja sen seuraksena talous pääsi rempsalleen vaiko toisin päin. Nyt kuitenkin tilanne on se, että olen saanut tänä vuonna keskimäärin vain 400e/kk* säästöön ja olen lintsannut excel-kirjanpidosta viimeiset 4 kuukautta. Viime kuussa tilanne eskaloitui niin, että sain jotenkin jopa kulutettua enemmän kuin tienasin vaikka kätöseen tuli normaali palkka n. 1800 e.

Päätin että nyt on aika haukata nöyräpiirakkaa ja tehdä budjetti. Olen selitellyt itselleni jo tarpeeksi kauan, että minun ei tarvitse, koska kulut pysyvät aisoissa muutenkin ja halutessani saan kyllä 800e/kk säästöön. On aika ottaa kaikki irti tästä loppuajasta, joka minulla on aikaa nauttia tästä poikkeusjärjestelystä! On myös aika kohdata se fakta, että olen viimeksi elänyt kokonaisen kuukauden alle 1200 eurolla tasan 2 vuotta sitten.

Törmäsin sattumalta maanantaina The Financial Diet Youtube-kanavaan, ja kuulkaas olen koukussa! Vaikka tätä skeneä kolmisen vuotta seuranneena koen, että perusasiat jo tiedän, niin kyllä noista videoista on saanut muutamia oivalluksia – ja kertaushan on opintojen äiti.

Katsoin tämän videon, ja yritän olla tippumatta näihin sudenkuoppiin budjetoinnissa:

  1. Varaan aivan liian pienen summan ulkona syömiseen
  2. Luulen pystyväni lopettamaan tiettyyn kohteeseen kuluttamisen kokonaan
  3. Luulen että tämä budjetti käy koko loppuvuoden
  4. Pidän tätä budjettia kiveen hakattuna
  5. Hoen itselleni että olen vain sellainen ihminen, joka ei pysy budjetissa

Videossa myös suositellaan aloittamaan rauhallisesti leikkaamaalla parista kategoriasta 20% ja that’s it, mutta mulla ei ole nyt varaa sellaisiin yleellisyyksiin. Nyt on nimittäin sellainen tilanne, että rahaa tulee palkattoman lomajakson takia elokuussa vain ~1050 euroa, joten sillä on mentävä.

ruoka: 300
alkoholi: 40
vastike: 220
puhelin: 18
hbo: 9,95
bookbeat: 17
kela: 80
ravintola: 100
vakuutus: 15
muu: 206
yhteensä: 1005,95

Tällä budjetilla jäisi vielä 44 € säästöönkin. En ole ruotinut edellisten kuukausien menojani kuten kuuluisi, koska ne eivät laiskuuteni takia ole helposti saatavilla. Mutulla sanoisin kuitenkin, että ravintola-sarakkeesta on leikattu vähän enemmän kuin 20 %, mutta se tekee mulle ihan hyvää. Ruoka-sarakkeesta samoin mutta loman ansiosta on aikaa ja energiaa laittaa kotona ruokaa niin tulee halvemmaksi. Vuoden 2016 opintotuet erääntyivät takaisin maksettavaksi, joten Kelalle lähtee 80 euroa joka kuukausi joulukuuhun 2019 asti.

Teen syyskuulle sitten uuden budjetin, kun on taas normaalit tulot. Tähän mennessä elokuussa on kulunut 375 euroa sisältäen vastikkeen 220e, vakuutuksen 15e, housut 30e sekä pikaruokaa 20e ja muita ruokakauppaostoksia lopulla rahalla. Sanoisin, että kyllä on hyvät mahdollisuudet pitkästä aikaa onnistua!

*Normaalitilanteessa 400e/kk on aivan hyvä säästö, mutta poikkeuksellisen alhaisten asumiskustannusteni ansiosta tänä vuonna olisi pitänyt saada tuplaten tuo.

2 thoughts on “Loppu itsepetokselle

  1. Kiva kun kirjoitat taas! Kuulostaa tutulta. Minultakin jäi äskettäin kaksi kuukautta väliin Excel-kuluseurannassa. En enää muista miksi. Ehkä viivyttelin ensin jonkun isomman kulun kirjaamista? Hämmästyin katsoessani myöhemmin tiliotteesta paljonko suunnilleen olin käyttänyt rahaa lomakuussa, joka kuului excelittömään jaksoon. Luulin itsekin ettei kirjanpidolla ole minulle niin väliä, mutta se ei taida pitää paikkaansa. T. Kaasi

    Like

    1. Yritän palailla hiljalleen blogin pariin, josko se motivaatio seuraisi siitä… 🙂 Mulla on muuten sama, että isommat kulut kirpaisevat vasta kun ne kirjaa excel-taulukkoon! Pitäisiköhän meidän ruveta oikein systemaattisesti budjetoimaan etukäteen, niin ehdimme tehdä sisäisen rauhan näiden isompien kulujen kanssa – ehkä niiden kirjaaminen ei sitten tunnu niin vaikealta? 😛

      Like

Leave a comment